A valóság tények tükrében

„Van élet” a Waldorf után? – Végzett Waldorf-diákok továbbtanulása

A legnépszerűbb szakok a végzett Waldorf-diákok körében

2020. január 31. - Sz. Eszter

Hogyan tudnak a Waldorf-diákok leérettségizni és hogyan állják meg a helyüket az iskolából kikerülve? Továbbtanulnak az érettségi után? Hogyan tudnak elhelyezkedni a munkaerőpiacon?

A Waldorf-mozgalom nemzetközi szinten 2019-ben ünnepelte 100. születésnapját. Magyarországon – hosszabb kihagyás után – a rendszerváltás környékén újraindult. Mivel Magyarországon már 2002 óta érettségiztetnek a Waldorf-iskolák, így jelentős az a populáció, amelyet megvizsgálva képet kaphatunk a végzett Waldorf-diákokról. Ám nemzetközi, de különösen hazai szinten kevés a koncentráltan erre irányuló tanulmány. Ezért tartom fontosnak saját adataimat közölni, melyeket szakdolgozatom kapcsán végzett kutatásom során gyűjtöttem. Egy online kérdőív keretében 174 végzett Waldorf-diákot kérdeztem meg, akik 20-37 évesek, az érettségi vizsgát Waldorf-iskolában tették le, emellett legalább 3 évet töltöttek Waldorfban. A kérdőívben szerepeltek továbbtanulással, munkavállalással, a Waldorffal való elégedettséggel kapcsolatos kérdések.

Egy sorozat első részeként most jöjjön néhány adat arról, hogy milyen irányban, mely szakokon/felnőttképzéseken tanulnak tovább a végzett Waldorf-diákok. Emellett, bár a kutatásom célja nem az összehasonlítás volt, tájékoztató jelleggel feltüntetem a felsőoktatásban részt vevő hallgatók képzési terület szerinti országos megoszlását. (Az országos adatok forrása a KSH volt, amely sajnos nem teljes mértékben azonos kategóriákkal operált mint a kutatásban szereplő kategóriarendszer, de nagyvonalakban mégis iránymutatóként szolgálhat a fontosabb területek aránybeli eltéréseinek feltárására.)

Végzett Waldorf-diákként és szociológus hallgatóként kezdtem érdeklődni a téma iránt. Arra voltam kíváncsi, hogy

1. Milyen előnyei és milyen hátrányai vannak a Waldorfnak?

2. Hogyan állja meg a helyét egy Waldorf-iskolát végzett diák a hagyományos rendszerben és később a munkaerőpiacon?

3. Illetve, hogy mennyire elégedettek a végzett diákok a Waldorf-iskolával?

Waldorfos diákok továbbtanulási mintázata:

Országos arányok:

Arra a kérdéseimre, hogy milyen területen tanulnak tovább, 155 öregdiák válaszolt. Ők a legkülönfélébb szakokon folytatták a tanulmányaikat, legnépszerűbb a pedagógusképzés (19,4%), a bölcsészettudományok (17,4%), a művészet és művészetközvetítés (14,8%) és a társadalomtudományok (13,5%). A műszaki irányultságú szakok kicsit elmaradtak (11%), de így is a középmezőnyben voltak.

Országosan népszerűbbek voltak a műszaki tudományok, mint a Waldorf-iskolából kikerülők mintájában, és az informatika, amely a Waldorf-diákoknál az utolsó helyen szerepelt, az országos adatok alapján középtájon helyezkedik el. A legnépszerűbb a "Gazdaság és irányítás" volt országos viszonylatban. A társadalomtudományokat és a tanárszakokat szintén elég sokan választották, ám mindkét populációban alulreprezentáltak voltak a természettudomány iránt érdeklődők. Kivétel ez alól a pedagógusképzés, mert ebben a kategóriában vegyesen szerepelnek a humán-, reál- és művészeti szakok, így nem látszik, hogy miként oszlanak meg egymáshoz képest.

A művészetekben mutatkozott a legnagyobb különbség: míg a mintában szereplő végzett Waldorf-diákok által inkább kedvelt szak volt (közel 15 százalékkal), addig országos viszonylatban lényegesen lemaradt (ám figyelembe kell vennünk, hogy az országos és a végzett Waldorf-diákok által választott szakok kategóriái nem azonosak a két mintában, és utóbbiaknál az elemszám is jóval alacsonyabb).

A fenti adatok értelmezésénél érdemes megfontolnunk a Waldorf-pedagógia egy-két sajátosságát, például a művészeti nevelést, amely hatással lehet a szakválasztásra. Emellett, amikor a Waldorffal való elégedettségükről kérdeztem őket, a végzett Waldorf-diákok válaszai alapján kiderült, hogy a reál tárgyak oktatása gyengébb, mint a humán- és művészeti tárgyaké, de ennek részleteit egy későbbi bejegyzésben fejtem ki. (Ugyanakkor a következő bejegyzésben többek között arról is szó fog esni, hogy milyen arányban tanulnak tovább a Waldorf-iskolát végzettek, úgyhogy a téma iránt érdeklődőknek mindenképpen érdemes hozzánk a közeljövőben visszatérni!)

Ajánlott olvasmány:

Dahlin, Bo (2007) The Waldorf School - Cultivating Humanity? A report from an evaluation of Waldorf schools in Sweden. Karlstad: Karlstad University Studies

Elérhető: https://www.researchgate.net/publication/277756230_The_Waldorf_School_-_Cultivating_Humanity_A_report_from_an_evaluation_of_Waldorf_schools_in_Sweden (Utolsó letöltés: 2020.január 6.)

Randoll, Dirk – Peters, Jürgen (2015) Empirical research on Waldorf education 

Elérhető: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602015000200033 (Utolsó letöltés: 2020. január 6.)

A bejegyzés trackback címe:

https://tam-blog.blog.hu/api/trackback/id/tr3015396054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

masada 2020.02.02. 10:35:00

Két diplomám van, remek munkám és családom van, 8 nyelven beszélek és a zürichi tó partjàn élek. Nem jártam Waldorf iskolába...

glantos70 2020.02.02. 10:57:42

Ami nem derül ki az írásból az az, hogy a Waldorf iskolákban végzett diákok hány százaléka tudott továbbtanulni. Az is érdekelne, hogy a Waldorf mellett mennyi extra felkészülésre, különórára és egyebekre volt szükség a sikeres felvételhez. Érdeklődéssel várom az újabb cikket arról, hogy a Waldorf-diákok maguk mennyire vannak megelégedve az oktatás szívnonalával így utólag.

glantos70 2020.02.02. 10:58:28

@glantos70: ...színvonalával... bocs.

Sz. Eszter 2020.02.02. 22:03:37

@masada: A cikk nem állítja, hogy csak az lehet sikeres, aki Waldorf-iskolába járt.

Sz. Eszter 2020.02.02. 22:05:04

@glantos70: A következő cikkben – a továbbtanulás témaköréhez kapcsolódva – lesz szó arról, hogy milyen arányban tanulnak tovább a végzett Waldorf-diákok. A Waldorffal való elégedettség pedig egy vagy több :)) későbbi bejegyzés témája lesz.

Dorinda41 2020.02.03. 16:28:56

A lányom Waldorfot végzett első osztálytól kezdve. Mindenféle különóra nélkül jár most egyetemre, közgazdász szakra. Az igaz, hogy ezen belül is a humánerőforrás gazdálkodás érdekli, abból fog doktorálni és utána ott akar maradni az egyetemen oktatni. Az egyetemi évei első részében mindig elmondta, hogy abból él, amit a Waldorf adott neki. Ő bármikor kiáll előadást tartani, bármilyen prezentációt összerak, a team munkákban szintén kiválóan teljesít. Igaz, a történelmi csaták évszámait nem tanulta meg, az ott nem volt prioritás. Az ő osztályukból (26 fő) 19-en mentek egyetemre, főiskolára (sportedző, képzőművészeti főiskolás, tanár, közgazdász, zeneművészeti főiskolás, informatikus, építész). Ezekből természetesen volt olyan, aki az általános iskola után nem Waldorfban tanult tovább (7 fő).